Blar i Artikler, rapporter og annet (FLU) på tittel
Viser treff 802-821 av 1043
-
Samarbeid på tvers. Samarbeidet mellom Den norske kyrkja og offentlege institusjonar innan utdanning og kultur
(KIFO Notat; 2/2012, Research report, 2012) -
Same vision - different approaches? Special needs education in light of inclusion in Finland and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
«Samer er vort rette nationale navn» – hundre års sørsamiske representasjoner i nordtrønderske aviser
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Samfunnets kompetansekrav utviklet i små skolemiljøer
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen fremhever små skolemiljøers særegne rammeforutsetninger for utvikling av "lokalkulturell handlingskompetanse" (Raaen, 1984), og at Kunnskapsløftets krav om målbare faglige resultater kan bidra til en lik, men ... -
Sami settlement and the use of pine inner bark in Lønsdal in Nordland, Norway. Dating and historical context
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Samisk barktaking : kulturspor etter tidligere ressursutnyttelse
(Others, 2008-12-05)Dagens skog- og utmarkslandskap er preget av menneskenes bruk gjennom århundrer. Historiske spor etter dette kan vi finne mange steder. Enkelte trær kan ha sårmerker etter tidligere samisk bruk. Furua kan bli svært gammel ... -
Samisk litteratur i norskfaget: Essensialisme eller synliggjøring?
(Chapter; Peer reviewed, 2024)I henhold til læreplanens kompetansemål for norskfaget skal elever på ungdomstrinnet lese skjønnlitteratur i oversettelse fra samiske og andre språk. LISA-studien (Gabrielsen & Blikstad-Balas, 2020) indikerer at det leses ... -
Samisk medvirkning i en norsk fylkeskommune etter 40 år med rettighetskamp
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2022)What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two ... -
Samkunst for selve livet : Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse ... -
Samordnet plan for opplæring i bruk av IKT-verktøy
(Working paper, 2013-04-05)HiNe bør samle ressursene til støtte for planens prioriterte digitale verktøy. Disse kan oppsummeres slik: • Digitale verktøy knytta til undervisning i samsvar med ramme- og fagplaner. • Digitale verktøy knytta til HiNes ... -
Samsang gjennom livsløpet
(MusPed:Research; nr. 5, Book, 2022) -
Samtaletilbud for gravide kvinner ved Fødeavdelingen Helgelandssykehuset, avd. Sandnessjøen
(Research report, 2016) -
Sangen og livet selv
(Peer reviewed; Chapter, 2024) -
Sámi Healthcare Staff Experiences of Encounters with Sámi Patients and Their Expectations for Non-Sámi Healthcare Staff
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
«Så lenge han skriver, tenker jeg, det er det viktigste.» – Læreres støtte i begynneropplæring i skriving
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
School-time’s contribution to the physical activity level of children and fulfilment of national health recommendations for physical activity in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Schooltime's contribution to pupils' physical activity levels: A longitudinal study
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
School’s outdoor area as an educational and health-promoting resource for young teenagers
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Scientifically designed teacher education – teacher educators’ perceptions in Norway and Finland
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper investigates teacher educators’ perceptions of scientifically designed teacher education in Finland and Norwayand asks the following research questions: How do teacher educators in Finland and Norway perceive ...