Blar i Masteroppgaver i tilpasset opplæring på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 324
-
Et alternativt medikamentfritt treningsprogram for elever med ADHD : metode utviklet ved Dore-senteret i London
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2009, Master thesis, 2009)Denne studien presenterer en ny alternativ, medikamentfri metode som skal hjelpe elever som har diagnosen ADHD. Metoden blir gjennom vår forskning for første gang prøvd ut på en norsk elev med denne diagnosen. ... -
Erfaringer fra ett veiledningsprogram : for foreldre til barn med autismespekterdiagnoser
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 3/2009, Master thesis, 2009)Glenne regionale senter for autisme, Psykiatrien i Vestfold, utviklet og utprøvde i 2006 et veiledningsprogram tilpasset foreldre til barn med autisme-spekterdiagnoser. Autismeteamet i Nordland, Barne og ungdomspsykiatrien, ... -
Når skal du begynne å undervise? : læringsarbeid i klassemøtet : med vekt på klasseledelse og elevmedvirkning
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2009, Master thesis, 2009) -
Hva skal nå barn med kunst? : en casestudie om barns opplevelser og erfaringer med kunstformidling i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 8/2009, Master thesis, 2009) -
Innovasjon i skolen : "samarbeid rundt elever med store funksjonsnedsettelser"
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 9/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunnen for dette endringsarbeidet er opplevelsen av et følt problem i forhold til samarbeid mellom en forsterket avdeling for elever med store funksjonsnedsetteiser og skolen avdelingen tilhører. Avdelingen inngår i ... -
"... men nå er det inni hodet mitt ...!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009, Master thesis, 2009)Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak, og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor ... -
Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 6/2010, Master thesis, 2009)I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget. Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design. Jeg har ... -
Hvorfor akkurat meg? : erfaringer fra en mangelfull tilpasset opplæring i skolen
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2009, Master thesis, 2009)Intensjonene om en tilpasset opplæring for alle står veldig sterk i både Opplæringsloven (1998) og Kunnskapsløftet, som er gjeldende læreplan i grunnskolen i dag. Hver enkelt elev har krav på å få en tilpasset opplæring ... -
Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2009, Master thesis, 2009)Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en replikasjon ... -
"Ka gjør æ når alt e borte etter to minutta?" : en studie av lærerens rolle i utviklingen av gode, strategiske lesere
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;13/2010, Master thesis, 2010)Innføringen av Kunnskapsløftet har medført et enormt fokus på lesing som en av fem grunnleggende ferdigheter det skal jobbes med i alle fag og på alle trinn gjennom hele det B-årige skoleløpet. Internasjonale undersøkelser ... -
Matematikklærerens sin [sic] forståelse og beskrivelse av hvordan tilpassa opplæring bør utføres i klasserommet
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2010, Master thesis, 2010)Masteroppgaven fokuserer på matematikklærernes forståelse av tilpassa opplæring og hvordan tilpassa opplæring praktiseres i klasserommet. Masteroppgavens overordnede forskningsspørsmål: Hvilken forståelse har matematikklæreren ... -
... sånn muntlige høytlesingsfag ... : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;14/2010, Master thesis, 2010)Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner ... -
Hvordan kan man i barnehage bidra til at barn med innadvendt atferd mestrer sosial samhandling? : et mestringsperspektiv på innadvendt atferd
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2010, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven belyser barnehagens muligheter i forhold til sosial samhandling hos barn med innadvendt atferd. UndersøkeIsens utgangspunkt i den forbindelse er å rette fokus mot innadvendte barns potensialer for ... -
Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010, Master thesis, 2010)Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve ... -
Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010, Master thesis, 2010)Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009. Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i matematikk kunne ... -
Gutter og lesing
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 9/2010, Master thesis, 2010)De internasjonale undersøkelsene PISA (Program for International Student Assessment) og PIRLS (Progress in International Reading Literacy) avdekker store variasjoner i leseferdigheter blant norske elever. Det avdekkes ... -
Lærerkompetanse : en viktig faktor i den skriftspråklige begynneropplæringen?
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 16/2010, Master thesis, 2010)Vår tids samfunn stiller høye krav til innbyggernes leseferdighet, og det gjenspeiler seg i kravet til skolenes leseopplæring. Tidlig innsats skal vektlegges, og dette er særlig viktig for de som har utfordringer som ... -
Den voksne CI-bruker og kommunen : hvordan fungerer dette samarbeidet? : en spørreundersøkelse om brukernes erfaringer om kommunens tilbud og dets betydning for informantens livsmestring
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 11/2010, Master thesis, 2010)Jeg har i flere år arbeidet med tunghørt ungdom og voksne, og i de siste årene vært meget interessert i Cochlea Implantat. Målsettingen med min oppgave har vært å finne ut hvordan den voksne Cl-opererte opplever å bli ... -
"Kan vi vente med å se?" : hvordan observerer barnehagen barn som er i risikosonen for å utvikle språkvansker, og hva blir gjort for å forebygge slike vansker?
(Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 7/2010, Master thesis, 2010)I løpet av de siste årene er det blitt mer fokus på hvordan tidlig innsats kan virke forebyggende mot fagvansker i skolen. Ved at hjelpen settes inn tidlig kan en hindre at større og mer komplekse vansker oppstår. Forskning ...